Vaata üle ka kõik olemasolevad teenusepaketid nagu näiteks internetiteenus ja televisioonipakett

“Tõe ja õiguse” võtetel oli selle koha pealt kõik kontrolli all.Isegi kui režissöör on väga efektiteadlik, siis tema tähelepanu peaks olema siiski filmi kõige olulisematel aspektidel nagu lavastus ja töö näitlejatega. Töö käis esilinastuseni“Iseenesest huvitav fakt on see, et nädal enne esilinastust tegime veel sinise ekraani taustal võtteid, et filmida kuuseoksi”, naerab “Tõe ja õiguse” efektimeeskonna juht Heiki Luts. Ühes duublis filmiti Andrest, Mari ja surnud hobust ning teises duublis kaamera lähenemist kuusele. Kui üks projekt lõpeb, siis peaks ideaalis olema midagi, mis kohe otsa tuleb. Ta valmistas ette tööriista, millega sai muuta lume kogust, konsistentsi ja välimust.Teine suurem väljakutse seisnes Vargamäe kuuskedes ja eriti kolme sekundi pikkuses kaadris, kus öösel välgutava taeva taustal puu Andrese poolt maha raiutakse. Õnneks polnud need aknast nähtavad kuuseoksad niikuinii filmi jaoks õiged.Virtuaalne haudSelliseid nähtamatuid efekte on filmis veel, näiteks Krõõda matustel nähtav haud, mida tegelikult polnud. Paas on meeskonna hea sõber ja serveriprobleemidega alati appi tulnud, et virtuaalne "viljaait" alati toimiks. See on Eesti filmiajaloo rekord. Kuidas jaotada töö ära nii, et igaüks saaks sobiva rolli ning et see töö oleks talle ka motiveeriv. Anton Shtolf on ainus, kes õppis Rootsis Jönköping ülikoolis komposiitimist. Seejärel paigutati Eestis sellesse langev lumi, aga ka see ei tohtinud langeda lihtsalt esiplaanis. Kirstu all oli roheline riie, kuhu hiljem lisati auk. Kuna Andres ja Mari tuli kleepida kuuseokste taha, siis ainuke viis efekti õnnestumiseks oli olemasolevale kuusele kleepida juurde sinisel filmitud kuuseoksi. Kas me neid kunagi näiteks eriseansi või DVD ja Blu-ray peal näeme, jääb praegu saladuseks. Niisama digitaalselt midagi lisada on keeruline. Kui ühest kaadrist on näiteks mitu duublit ning ühes duublis on näha, et näitleja vaatab vales suunas, siis saab seda parandada väga lihtsalt kahte duublit kokku sobitades.See juhtus näiteks dialoogistseenis, kus Mari pea liigub ühes kaadris vales suunas. Hooned oli vaja digitaliseerida ja seda tehti kaks ja pool aastat tagasi. Lumi peab langema igal pool: kaamera ees, Andrese ees, tema taga ja külgedel, maja ees ja külgedel, hobuse ees ja külgedel. Suur töö serveri pakutava suurendamise osas langes “Tõe ja õiguse” järgi nime saanud Indrek Paasile, kes on efektihuviline serveriadministraator. Selleks on mitu logistilist põhjust, ka see, et näitlejad saavad öösel filmimise asemel päeval kõik oma stseenid tehtud. Iga kord, kui arvati, et leiti õige kuusk, mida kukkumiskaadrisse sobitada, selgus, et see ikkagi ei sobi. Sa võid sellest närvi minna ning pärast tööpäeva suunduda kaubanduskeskusesse, kus on aga äärmiselt raske oma kulutustel silma peal hoida. Seepärast peakski tehniliste küsimuste eest vastutama oma ala professionaal, kes vaatab, et võttel saaks kaader üles võetud selliselt, et tulemus oleks parim.See kehtib ka pisikeste detailide kohta. Lutsu sõnul on nad aga siiski pigem tehnikud, sest loomingulist otsustusruumi neil väga polnud. Frost FX käis ka võtetel kohal, aga kuna filmimeeskond oli väga efektiteadlik, siis polnud neil seal väga pikalt vaja olla, et hilisema töö lihtsustamiseks näpunäiteid jagada. Ja kui õige leiti, siis oli kuuse kukkumist keeruline digitaalselt simuleerida, mistõttu muutus kogu protsess väga keeruliseks.Lõpuks võeti kasutusele kahe kuuse duublid, mida kasutataksegi filmis kõikides kaadrites, kus näeme Vargamäe kuuski. Kuigi kinoversioon näib perfektne, on ka selles vead või täiendamist vajavad kohad, mida märkavad ainult filmivaldkonna professionaalid. Õnneks tuli appi Kolumbiast pärit digitaalsete vedelike ja lume spetsialist Alejandro Echeverry, kellega tehakse koostööd pea iga projekti juures. Kuna filmitegijad on juba omavahel tuttavad, siis jõudis efektivõluriteni juba enne ametliku koostöö arutamist info, et varsti on midagi tulemas. efektidoonorlus on loomulik, sest põõsas on põõsas ja keegi ei saa aru, et “Tõe ja õiguse” mõne kaadri sügavuses olnud muru kasutatakse hiljem mõnes teises filmis. Näiteks filmiti mitmed öökaadrid tegelikult päeval. Seda ei saanud reaalsuses jäädvustada, mistõttu tuli öö, äike ja kuusk digitaalselt kokku panna. Selliseid stseene on filmis palju: mitmed kõrtsistseenid koosnevad tegelikult mitmest samasugusest duublist, kui aga ühes oli õigesti ja teises valesti, siis vahetati ja sobitati need omavahel kokku. Igakülgselt tuleks vähendada keskkondlikest kemikaalidest ja saasteainetest  põhjustatud toksilist koormust. Selleks, et oksad kaadrisse lisada, polnud vaja midagi muud, kui minna meeskonnal oma maja õue peale ning filmida kuuseoksi sinisel taustal ja need kaadrisse lisada. Alles seejärel sai puhastatud taevast kasutada mõne plaani taeva asenduseks.Muidugi oli mitmeid murekohti ning paljud efektide peal töötavad professionaalid andsid neist ka pärast neile korraldatud eriseanssi teada. Lume loomine nõudis igahommikuseid koosolekuid, kus arutati, kuidas lund paremaks teha. Põhjused olid erinevad: kuusk ise sobis, aga latv oli vale või latv oli õige, aga kuuseoksad olid valed. Selle parandamiseks võeti ühest duublist Mari pea ja asendati see algupärases kaadris nii, et üks pea vahetati teise vastu. Juhi ise oma rahakoti sisu ning ära lase sellel ennast juhtida. Teine variant oleks olnud ehitada stseeni jaoks terve kalmistu, aga see oleks olnud kokkuvõttes keerulisem ja kulukam.See põhjendabki, millal ja miks kasutatakse näiliselt väga lihtsate olukordade filmimisel hoopis visuaalseid efekte. Võib juhtuda, et vajad suuremat laenu mõne kulutuse katteks, mille jaoks kiirlaenust ei piisa – näiteks on vaja remontida kodu või osta mööblit. Meeskond on koosnenud erinevatel aegadel nii eestlastest, Eesti venelastest kui ka leedukatest, mistõttu ongi efektimajas põhiline hoopis inglise keel. Lisaks veel horisondid, päevased ja öised taevalaotused ning muidugi ka pilved.Selline nö. Kaadrisse tuli jätta ka maamärgid, mis viitavad asukohale. Päeval filmitud öökaadrid loovad kontrollkeskkonna, kus efektide loojad saavad hõlpsasti muuta taevalaotust, kellaaega ja kõike muud, et päev ööks muuta. Nimelt stseen, kus Pearu tulistab müüril jooksvat oravat. Me näeme Andrest selles kaadris vaatamas Pearu talu poole, enne kui oma majja astub.See lumi, mida seal näeme, on kõik hiljem lisatud. Filmi jaoks jäädvustati sadu staatilisi ja liikuvaid kaadreid sinisel taustal olevatest lilledest, põõsastest, võsadest ja muudest taimedest. Need kuused lasti India ettevõttel kaadrist välja lõigata. Esialgu tehti kolm mudelit, mis tuli hiljem lisada Lõuna-Eestis filmitud kaadritesse, kus polnud päris taluhooned, vaid sinised kuubikud. Nii näiteks on teadusuuringutes selgunud, et toidule lisatud nitraadid ja nitritid ning plastist pärit BPA ühendid  tugevdavad kilpnäärme vastast autoimmuunrünnakut ja võivad luua soodsa pinnase ka kilpnäärme vähi tekkimiseks. Vaata üle ka kõik olemasolevad teenusepaketid nagu näiteks internetiteenus ja televisioonipakett. Kuusk on nagu inimese nägu, millesse on sisse kirjutatud elu jooksul kogetu. Frost FX-i ülesanne oli muuta päev ööks ehk lisada loojuva päikesega või lausa öine taevas ning muuta ka valgustus öiseks.“Kuu ja päikese valgused on tegelikult väga sarnased või pigem on nende iseloom väga sarnane. Lõpuks küll saavutati peaaegu perfektne variant, aga kuna sellega oli veel töö pooleli, siis kasutati filmis siiski kiiret kaadrit digitaalselt loodud kukkuvast kuusest. Erinev on tumeda heledusaste ja tonaalsus”, leiab Luts.Öökaadrite taeva välja vahetamine oli lihtne, sest päevastes kaadrites oli taevas sinine ning sinine värv ongi mõeldud efektikaadritega asendamiseks. Operaator Rein Kotov ja režissöör Tanel Toom olid iga kaadri efekte silmas pidades läbi mõelnud, et Frost FX saaks need lühikese ajaga kokku panna. Ühte tehakse juba põhjalikumalt, teise jaoks alustatakse vaikselt eeltööga.“Meil inimesi jagub, saab mitut asja korraga sees hoida ja see on firma seisukohalt ka vajalik. Pilved taevas ei liigugi niimoodi, et tuiskavad ühest kaadri servast teise," sõnas Luts vastuseks Lokile.

Nii tehakse filme tegelikult: vaata, kuidas sündis “Tõe ja.

. See on tõesti üllatav, et ka kõige tavalisem kaader sisaldab tegelikult mitut efekti: lisatud on taevas, majad ja isegi inimesed. Üldse on meeskonnas erinevate taustadega efektivõlurid: Anders Kluge õppis linnaplaneerimist, Martin Turu Haapsalu kolledžis rakendusinformaatikat ning kõiki ajas kirg neid ise kodus õppima. Sellesse kaadrisse on lisatud hooned, horisont, muru, taevas ja kiviaed ning kõigele lisaks on see ka veel liikuva kaameraga, aga kõik töötas silmipaitavalt kenasti.Lisaks tõi Luts välja veel tegelaste taustal olevaid hooneid, mis sai sinna hiljem lisatud. Kõigepealt saadeti kaader India ettevõttesse, kus lõigati kiiresti kõik kaadris olev lahti: Andres, hobune, hooned jne. Lemmikute hulka kuulub ka kaader Andresega, kes väljub Pearu aiast. Kuusk saatis Lutsule ühel hetkel isegi video oma maja ees olevast kuusest, mida ta polnud märganudki, sest sellele suunav aken oli kardinaga kaetud. Seegi kord sai tänu temale uus viljaait korralik ja hästi toimiv.Luts hakkas efektidega tegelema juba põhikoolis.

Need on miski, mida tavapublik ei märka, aga terava silmaga efektide looja tajub kohe ära. Krediidikontot kasutades tuleb intresse maksta vaid kasutatud summalt. See kõik ei tulnud aga lihtsalt. Luts on teadlik ka PÖFFi juhi Tiina Loki kriitikast, kus ta Vikerraadio eetris tõi välja, et mitmes kaadris oli näha, et pilved ei liikunud. Kui majad eest ära võtta, siis paistaks sealt hoopis Vargamäe raba”, naerab Luts, kui näeb minu imestunud ilmet. Filmi efektimeeskonna juhi Heiki Lutsu sõnul on see loomulik, et pärast linastumist jätkatakse efektide täiustamist. Visuaalefektid tehakse küll postproduktsioonis, aga selleks, et see ka õnnestuks, on vaja teha juba enne võtteid ja muidugi ka võtete ajal koostööd. Seda näiteks stseenis, kus hobukaarikul kihutava Pearu naine avab rutuga mehe jaoks väravat. Vana serveri mahutavus polnud filmi efektide arvu jaoks piisav. See on hetk, mil ta juba teadis, et tema tütre ja Pearu poja vahel on tekkinud suhe ning ta oli otsustamas, kuidas Mariga edasi käituda. See oli filmis väga oluline hetk, sest süvendas Mari jaoks hirmu, et tema ja Andrese kooselu pole Jussi hingele rahu andnud. Lõplik versioon oli igati usutav, aga Lutsu sõnul oleks saanud paremini.Kõik efektid ei jõudnud filmiOli ka kolmas väga raske efekt, aga see ei jõudnud filmi. Näiteks oli üks kraavi pervel olnud lehmadest taeva suhtes liiga hele.

Timbu-Limbu hommikutantsu õpetus

. Esiteks oli vaja mõelda, kuidas ja kellele sobivad rollid leida. Mari räägib lastega, aga vestluse käigus vaatab ta lapsele vastates vales suunas teise lapse poole. Küll võib olla kindel, et kui Frost FX on lõpetanud efektide täiendamise, siis vahetuvad koopiad igal pool, kus filmi näidatakse. Iga aknatagune oli vaja eraldi täita, kas siis lume eri versioonide või lihtsalt õige taustaga.Näiteks kaadris, kus näeme Andrest öösel koju jõudmas. See aga ei tähenda, et töö oleks lõppenud.Režissööri detailne visioonLutsu sõnul valdab režissöör Tanel Toom kõiki filmi loomise juurde käivaid aspekte võrdlemisi hästi alates helist kuni eriefektideni välja. Vaata üle ka kõik olemasolevad teenusepaketid nagu näiteks internetiteenus ja televisioonipakett. Isegi kuuse filmimine pole nii lihtne kui tundub. Vaataja sellest aru ei saa ning ei peagi, sest tegelikult on kaadrid väikeste vahedega kõik samasugused.Seni suurim projekt“Tõde ja õigus” on igas mõttes suurfilm ja seda eriti Frost FX jaoks, sest nemad pidid filmi jaoks viima kogu maja uuele serverile. Seegi polnud lihtne ülesanne. "Ja kui pilvi taevas ei ole, siis tähendab see ainult seda, et tol päeval oligi pilvitu ilm ning sai otsustatud pilvi ka hiljem mitte lisada. Stseeni lõpus näeme kaadris surnud hobust ja paremale jäävat krigisevat kuusepuud, millele kaamera vaikselt lähemale sõidab. Just seetõttu ongi  kõige olulisem pühenduda elustiili ja stressitaseme korrigeerimisele ning toiduvaliku peenhäälestamisele

Märkused